BERBUKA PUASA BERSAMA KELUARGA

on Tuesday, August 14, 2012






SUP DAGING SEDANG MENDIDIH

Hari ini berbuka puasa hari yang ke 25. Menu hari ini simple je.....sup daging, telor dadar dan sambal pedas terung. Mari kita berkongsi resepi sup daging.




Bahan-bahannya:
2 kilo tulang dan 1kilo daging (masa masak ni cikmin tak guna tulang)
2 biji bwg besar,10 biji bwg putih,5inci halia(sume bahan2 ni dikisar)
2 inci halia,2biji putih,8biji bawang merah (sume bahan2 dimayang halus)
2 peket kecil rempah sup
4 inci lengkuas diketuk sekali
2 peket sup bunjut tulang
4 btg daun sup(cuci bahagian akar hingga bersih)
air
minyak untuk menumis
*boleh tambah kentang dan karet

Cara-caranya:
1.Tumis bahan2 yg dimayang halus sehingga naik baunyer,kemudian masuk bahan sup,sup bunjut,bahan kisar kacau rata hingga kekuningan.
2.Bancuh rempah sup dgn air dan tumis hingga keluar minyak.
3.Masukkan tulang dan daging hingga keluar airnyer dan hilang warna darahnyer.
4.Keluarkan sup bunjut.buka ikatan sup bunjut dan blender bahan2 rempah,isi air penuh blender sehingga 3x.
5.Masukkan lengkuas dan batang sup.
6.Tambah air secukupnyer,masak sehingga 2jam atau sehingga dading benar2 empuk.
7.Setelah daging empuk baru dimasuk garam dan perasa.
8.Taburkan hirisan daun bawang dan bawang goreng.
Kalau nak makan dengan sambal kicap pun boleh la buat ikut resepi kat bawah ni, mudah jek.
Blender 30biji cili padi dan 3 ulas bwg putih,campurkan dengan kicap manis
Selamat mencuba....






Sumber :  by cikmin dot com


 Resepi kat atas ni kalau korang nak masak untuk 2-3 orang makan je kurangkan lah sukatan bahannya
Ranking: 5


1 comments:

  1. Resepi kat atas ni kalau korang nak masak untuk 2-3 orang makan je kurangkan lah sukatan bahannya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Sertai Rakan-rakan yang lain disini

Google+ Followers

 
© Informasi Cikgu Noor Mala Shahar All Rights Reserved