MEMELIHARA IKAN GAPI

on Friday, May 25, 2012

 IKAN GAPI

Cara biak anak ikan gapi:

Nak dapat anak ikan gapi perlu ada ikan jantan dan ikan betina heheheh!! semua tau tu
Tempat ikan tu kalau kolam atau akuarium, pastikan ada tempat kita buat untuk privasi ikan, macam manusia, ikan pun nak privasi gak.

Hiaskan kolam atau akuarium tu dengan pokok pokok dan batu hiasan atau pasu pasu pecah, batang kayu buruk hiasan ke supaya ikan boleh “berbulan madu” di situ, dan situ juga tempat privasi ikan. 

 Pelbagai warna

Ikan gapi betina jugak perlukan tempat tersorok bila dia nak beranak. Pokok pokok dan tempat privasi tadi menjadi tempat persembunyian anak ikan gapi dari ikan ikan dewasa. Tu kalau kita tak nak asingkan anak ikan yang baru beranak.
Kalau nak asingkan jugak boleh asingkan di tempat lain kalau bimbang anak ikan kena makan dengan ikan dewasa.
Cara nak kenal ikan gapi betina dan jantan:
Ikan gapi betina lebih buncit perutnya dan badan ikan gapi jantan lebih slim atau runcing.

Ekor ikan gapi betina tak secantik ekor ikan gapi jantan. Lazimnya ekor ikan gapi jantan yang cantik adalah untuk memikat ikan betina macam haiwan lain jugak, kita tengok ayam jantan dengan ayam betina. Boleh bayang kan? 


Ikan Gapi jantan dan betina


Tip tambahan: Ikan Gapi yang baru dibeli di kedai dengan ikan gapi yang di dalam longkang tepi rumah tak sama. Kalau baru beli di kedai, kita perlu apungkan bekas plastik ikan tu dalam air /akurium selama 10-15minit supaya suhu air jadi sama. Ikan tak mudah terkejut.
Ikan di dalam longkang mungkin sudah lasak dan kuat badannya berbanding ikan yang dijaga di dalam akuarium.


Ikan gapi ialah ikan paling senang nak membiak dan boleh biak dalam masa singkat je. Paling penting kat sini ialah kena jaga pH air tu dan tempat dia membiak dan cara bagi makan ikan.

 

 Air yang sesuai untuk Ikan Gapi
Ada orang beranggapan ala ikan , buh dalam air dia hidup le. Ikan mesti ada air, tapi air pun ada pH dia. Selalu guna ubat anti klorin tu mengikut sukatan yang diberi. Ikan tak boleh hidup dalam air berklorin atau air paip.
Kalau nak guna air paip, perlu simpan dulu selama 2 atau 3 hari.. supaya klorin tu hilang. Cara lain ialah tadah air hujan pun ok juga.

 
 Dalam akuarium

.
Cara biak anak ikan gapi:

Nak dapat anak ikan gapi perlu ada ikan jantan dan ikan betina heheheh!! semua tau tu
Tempat ikan tu kalau kolam atau akuarium, pastikan ada tempat kita buat untuk privasi ikan, macam manusia, ikan pun nak privasi gak.

Hiaskan kolam atau akuarium tu dengan pokok pokok dan batu hiasan atau pasu pasu pecah, batang kayu buruk hiasan ke supaya ikan boleh “berbulan madu” di situ, dan situ juga tempat privasi ikan.
Ikan gapi betina jugak perlukan tempat tersorok bila dia nak beranak. Pokok pokok dan tempat privasi tadi menjadi tempat persembunyian anak ikan gapi dari ikan ikan dewasa. Tu kalau kita tak nak asingkan anak ikan yang baru beranak.
Kalau nak asingkan jugak boleh asingkan di tempat lain kalau bimbang anak ikan kena makan dengan ikan dewasa. 


Anak ikan gapi sibuk mencubit

 
Cara nak kenal ikan gapi betina dan jantan:
Ikan gapi betina lebih buncit perutnya dan badan ikan gapi jantan lebih slim atau runcing.

Ekor ikan gapi betina tak secantik ekor ikan gapi jantan. Lazimnya ekor ikan gapi jantan yang cantik adalah untuk memikat ikan betina macam haiwan lain jugak, kita tengok ayam jantan dengan ayam betina. Boleh bayang kan? 






Ikan gapi beranak

Tip tambahan: Ikan Gapi yang baru dibeli di kedai dengan ikan gapi yang di dalam longkang tepi rumah tak sama. Kalau baru beli di kedai, kita perlu apungkan bekas plastik ikan tu dalam air /akurium selama 10-15minit supaya suhu air jadi sama. Ikan tak mudah terkejut.
Ikan di dalam longkang mungkin sudah lasak dan kuat badannya berbanding ikan yang dijaga di dalam akuarium.




Ranking: 5

1 comments:

  1. Ikan Gapi yang baru dibeli di kedai dengan ikan gapi yang di dalam longkang tepi rumah tak sama. Kalau baru beli di kedai, kita perlu apungkan bekas plastik ikan tu dalam air /akurium selama 10-15minit supaya suhu air jadi sama. Ikan tak mudah terkejut.
    Ikan di dalam longkang mungkin sudah lasak dan kuat badannya berbanding ikan yang dijaga di dalam akuarium.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Sertai Rakan-rakan yang lain disini

Google+ Followers

 
© Informasi Cikgu Noor Mala Shahar All Rights Reserved